En krydda i livet!

Tänkte dela med mig lite av mina favoritkryddor när det gäller matlagning, börjar med dessa två:

Paprikapulver -
En favorit till kyckling!
Alla sorters paprikatyper innehåller något som kallas capsanoider som tycks kunna öka energiförbrukningen. I en studie visar det att capsanoider minskade vikten hos försökspersonerna. Det som minskade mest var bukfettet. Alltså var det fettförbränningen som ökade och inte energiförbrukningen. Kan även tillägga att jag föredrar Stark Paprika så det smakar lite mer.

Vitlökspulver - En favorit till allt..nästa i alla fall.
Ett stort minus för vitlök är ju faktiskt andedräkten men jag som inte har någon pojkvän behöver ju inte bry mig om det så är nästan så jag överkonsumerar denna krydda till nästan allt jag lagar.

Vitlök har visat effekter på hjärt och kärlhälsan genom att sänka blodfetterna och minska blodplättarnas förmånga att klumpa ihop sig. Det har också visat sig att vitlök innehåller mycket antioxidanter och ökar din kropps produktion av detta också. Tyder också på att den verkar antibakteriellt och är därför bra att proppa i sig då man ser att man håller på att bli förkyld. Sen är det ju väldigt gott med vanlig vitlök i mat också!

Lite fakta jag fått då jag läst lite från Fredrik Paulún

Tonight
We are young
So let's set the world on fire
We can burn brighter
than the sun




Kommentarer
Peder

stämmer bra, dock skulle jag vilja säga att chili har bättre effekt på att öka förbränningen än paprikapulver. Samma släkte fast mer effekt av kraftigare chili. Sen finns ju ingefära, kanel och en hel uppsjö med andra kryddor som höjer upp förbränningen. Ingefära måste jag själv säga att man verkligen märker skillnad av. Höjer termogenesen avsevärt.

2012-03-23 @ 22:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback